Documenteren – kijken naar kinderen

november 10, 2019 Theo Rinsma No comments exist

We leven in een tijd waarin we snel en makkelijk foto’s kunnen maken, momenten kunnen vastleggen. Je hebt vast je telefoon vol staan met foto’s van je kind(eren). Het is ook een tijd waarin veel dingen heel snel gaan en momenten die zomaar weer voorbij zijn. Voor je het weet zijn je kinderen groot en denk je ‘waar is die tijd gebleven’. Dan heb je altijd nog alle foto’s en herinneringen om op terug te kijken.

Binnen de Buitenkans proberen we momenten te vertragen door deze vast te leggen in documentatie. We maken foto’s en beschrijven wat we gezien hebben of welke ideeën we erbij hebben. Dit helpt ons om stil te staan bij het moment, maar ook om terug en vooruit te kijken.

Het volgen van een proces van één kind of een groep kinderen is zo ontzettend waardevol!

 Foto’s maken en daarbij beschrijven wat we gezien hebben; oftewel pedagogisch documenteren, helpt ons om echt te kijken naar de kinderen. Te kijken naar wat er speelt bij de kinderen, wat houdt ze bezig, welke vragen hebben ze, welke ontwikkeling maken ze door, wat is het proces van het individu en van de hele groep.

Het is het verschil tussen kijken en je blik richten. Een goede foto zegt iets waar geen woorden voor nodig zijn. Vragen die je kan stellen bij een foto is: wie is dit kind, hoe kijkt dit kind, hoe ontdekt dit kind de wereld, wat wil hij ons vertellen of wat zegt het kind, wat zeggen zijn handen, hoe wordt gebruik gemaakt van de ruimte en materialen, hoe maakt het contact met anderen, hoe is het welbevinden en de betrokkenheid op dit moment? Heel veel vragen waarbij we nieuwsgierig zijn naar het antwoord, we kunnen niet altijd alles zien dus moeten een keuze maken om te onderzoeken wat het kind van ons nodig heeft.

We volgen kinderen in projecten, bijvoorbeeld ons jaarthema, het materialenpalet en de thema’s die op de groep spelen; op dit moment herfst, pompoenen, de rups/vlinder, groeien en bloeien. Documenteren helpt ons kijken naar wat er is gebeurd en welke interpretaties we daarbij hebben. Kijken naar ingangen voor een vervolg van een activiteit of project. Bijvoorbeeld tijdens het rupsenproject merkten we dat sommige kinderen de rups na wilden maken, we boden in verschillende stappen papier, klei, kosteloos materiaal aan om dit te kunnen realiseren. Kinderen hebben allemaal een eigen voorkeur voor materiaal of verdieping. Door echt te kijken naar de vragen en behoeften die de kinderen laten zien, kunnen we een passend aanbod doen.

Op dit moment houden we onze eigen manier van documenteren in de vorm van dagverslagen en boeken vol herinnering onder de loep. We zijn als team bezig de vorm bij te schaven. We blijven kritisch kijken naar wat we doen, hoe we het doen en vooral waarom, zodat we nog meer tijd en aandacht kunnen besteden aan het doel van documenteren: echt kijken naar de kinderen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.