Een dag op school bij een schoolgroep

De kinderen in een groep zijn allemaal van hetzelfde geboortejaar. De groep kan uit maximaal 25 kinderen bestaan. Iedere groep wordt begeleid door twee begeleiders, een mentor (pedagoog) en een vakleerkracht (docent). De mentor is gekoppeld aan de groep en de leerkracht is gespecialiseerd in een leeftijdsgroep.

De intentie is dat de kinderen de meerdere jaren achter elkaar dezelfde klasgenoten en mentor hebben en ieder jaar een andere leerkracht en lokaal.

Dagindeling

Basisschooldag:

9:00 dagopening in de groep (kring)

Leertijd: onderzoek en workshops

11:30 lunch

Leertijd: onderzoek

14.00 klusjestijd

14:00 – 14:30 afsluiten van de schooldag in de kring

Verlengde schooldag:

7:30 – 9.00 start met ontbijt voor vroege vogels

14.30 start verlengde schooldag

15:00 workshops

vanaf 16.30 0phalen vanaf de verlengde schooldag

18:30 gesloten

Eigen leerlijn

Ieder kind is uniek en volgt voor zijn ontwikkeling een eigen weg en tempo om te leren. De ontwikkeling vindt op eigen niveau plaats. Het groepsonderzoek is gekoppeld aan leerdoelen waar het individuele kind uit kan kiezen. Deze doelen worden afgestemd in het doelengesprek tussen kind en leerkracht. Ieder kind werkt aan zijn persoonlijke doelen binnen het groepsonderzoek en workshops.

Onderzoekend leren

Iedere groep werkt aan een groepsonderzoek. Het onderzoeksonderwerp wordt bepaald na observatie en luisteren naar de interesses en onderzoeken van leerkansen voor de kinderen binnen het onderwerp. Dit onderzoek wordt door de begeleiders gekoppeld aan leerdoelen en aanbod.

Dagelijks staat gedurende de dag het groepsonderzoek centraal.

We vinden het belangrijk dat leren gebeurt binnen de context. Naast het groepsonderzoek worden (groepsoverstijgende) workshops aangeboden vanuit een context en gekoppeld aan leerdoelen.

Volg de ontwikkeling

Door observaties van alle begeleiders volgen we elk kind in zijn ontwikkeling. In het bijzonder volgt de mentor de sociaal emotionele ontwikkeling en de leraar de cognitieve ontwikkeling, beide vullen elkaar aan.

Registratie van de ontwikkeling vindt plaats in een persoonlijk portfolio en in het kindvolgsysteem Spectrovita. Dit laatste wordt ook gebruikt om de leerkrachten bij te staan in het opmerken van obstakels of moeizame vooruitgang. We streven naar een vroegtijdige signalering door de begeleiders.

In de periode na de kleuterjaren worden één keer per jaar de wettelijk verplichte toetsen afgenomen (lezen en rekenen) en zal in het jaar voorafgaand aan doorstroom naar het voortgezet onderwijs de doorstroomtoets worden afgenomen.

© Copyright - De Buitenkans