Binnen de Buitenkans gaan we ervan uit dat kinderen leren van elkaar, de omgeving en de volwassene als begeleider. Vanuit de pedagogiek van Reggio Emilia zijn dit de drie pedagogen. Deze blog gaat over dat kinderen leren van elkaar.
Wij gaan ervan uit dat kinderen het meest leren van ervaringen die ze opdoen met betrekking tot zichzelf en anderen. Kinderen kunnen ontzettend veel van andere kinderen leren. Kinderen kijken naar elkaar, zien overeenkomsten en verschillen. Ze luisteren naar de ander en stimuleren en motiveren elkaar. Onbewust en bewust voeden kinderen elkaar op. De volwassene als begeleider bewaakt de kaders van normen, waarden en omgaan met elkaar en creëert eventueel nieuwe omgangs- en gespreksvormen.
Kinderen observeren elkaar, kijken naar wat een ander doet en kopieert gedrag van andere kinderen. Het kan dus zo zijn dat je kind thuis gedrag laat zien dat je niet van hem gewend bent. Misschien heeft hij dat gedrag bij een ander gezien en probeert hij thuis in een veilige omgeving uit of het gewenst gedrag is en hoe er met dit gedrag wordt omgegaan.
Geef je kind de ruimte en geef ook kaders aan. Benoem vooral welk gedrag je wel wil zien. Het laatste woord blijft hangen bij jonge kinderen. Dus in plaats van ‘niet rennen’ zeg je ‘rennen mag buiten, binnen mag je lopen’ of in plaats van ‘niet gillen’, ‘praat maar rustig’.